Zoek

Organisatie

Het Orkest

Het Ricciotti ensemble bestaat uit 42 jonge enthousiaste musici en speelt overal en voor iedereen symfonische muziek. Sinds de oprichting in 1970 speelt het Ricciotti voor mensen die om welke reden dan ook niet of nauwelijks met live symfonische muziek in aanraking komen.

WildOp! op het Museumplein tijdens de Scottish Fling tournee, 21 juli 2017.

© Jan Willem Steenmeijer

Ricciotti ziet muziek als een middel om mensen gelukkig te maken en nader tot elkaar te brengen. Zoals ieder mens een gelijk recht heeft op geluk, heeft ieder mens een gelijk recht op muziek. Symfonische muziek heeft nochtans een vast omkaderd domein: het is voorbehouden aan een beperkte groep mensen op een beperkte hoeveelheid locaties. Ricciotti zet zich ervoor in om dat kader te doorbreken: symfonische muziek moet overal kunnen klinken en ieder mens moet ermee in aanraking kunnen komen.

“Abraço Brazil” Tour, 2016

© Wout Nooitgedagt

Niet alleen op gebied van locatie en publiek wijkt Ricciotti’s concertpraktijk af van de norm: ook op het artistieke vlak pakt het de zaken anders aan. Muziek laat zich bij Ricciotti niet beschrijven in een eenzijdige beweging van een podium naar een zaal. Het orkest streeft naar een directe interactie met het publiek. Interactie vormt een voorwaarde om een complete muzikale ervaring tot uiting te brengen en bestaat bij de gratie van twee elementen: het publiek moet zich comfortabel voelen en zich ervoor open kunnen stellen; de muzikant moet zich vrij voelen in zijn presentatie. Pas wanneer er aan die twee elementen is voldaan, beschouwt het Ricciotti een optreden als geslaagd.

Sint Jansplein, Antwerpen, 2009

© Noortje Schmit

De artistieke en organisatorische flexibiliteit van Ricciotti maakt het orkest uniek. Ricciotti heeft geen podium nodig: een vrije ruimte van zes bij acht meter is voldoende. Daardoor kan praktisch overal en voor iedereen gespeeld worden. De orkestleden zijn binnen twee minuten speelklaar (van bus tot optreedlocatie). Dankzij die snelheid kunnen er per dag meerdere concerten gegeven worden. Ricciotti bereikt zijn publiek in de natuurlijke omgeving: daar waar men woont, werkt of recreëert. Geen van de toehoorders hoeft te betalen om een concert van Ricciotti bij te kunnen wonen.

Ricciotti o.l.v. Prinses Máxima, Stadhuis van Rotterdam, 2012

© Noortje Schmit

HOE HET BEGON

In 1970 werkte Jur Naessens, de oprichter en aanstichter van het Ricciotti ensemble, bij de Stichting Jeugd en Muziek Nederland. Daan Padmos, manager van diverse popgroepen, belde hem op een namiddag in september op. ‘Ik zoek een klassiek jeugdorkest voor een popfestival in een circustent in een weiland in Uithoorn, voor ongeveer een kwartier muziek,’ luidde zijn vraag.

Na diverse opties te zijn afgegaan, bleek dat 12 strijkers van het Hilversums Jeugdorkest bij elkaar konden komen. De concertmeester van dit orkest was de toen 14-jarige Jan Erik van Regteren Altena. Samen met zijn twee jaar jongere broer Eduard (cello), Maurits Wijzenbeek (altviool), en Lucas Jansen (viool) vormde hij de harde kern van de ad hoc formatie. Uit de bibliotheek van de familie Regteren Altena werd het tweede concertina van Carlo Ricciotti geplukt.

Tussen het publiek in het gras
Na twee zaterdagen repeteren vertrok het gezelschap van 12- tot 14-jarigen gereden door Jur Naessens in een Transitbusje naar Uithoorn. Er bleken geen stoelen voor de strijkers te zijn, dus het gezelschap stond. Het podium lag nog vol snoeren en boxen van de popgroep die daarvoor had gespeeld, dus de strijkers stelden zich op voor het podium, tussen het publiek dat in het gras was gaan zitten. Het optreden was een doorslaand succes.

Enthousiaste menigte op station Haarlem
Na afloop betreurden de muzikanten dat het optreden maar zo kort was geweest, zeker gezien de repetitietijd die er van tevoren was ingestoken. De bus reed dus door richting het station van Haarlem. Na wat geharrewar met beambten konden ze spelen. De reizigers op het station bleken enthousiast en binnen de kortste keren had zich een flinke menigte verzameld.
Bejaardentehuis vond het spannend
De muzikanten waren door het dolle heen en wilden nog een keer spelen. De volgende optie: een bejaardentehuis. Verscheiden tehuizen hadden geen zin, maar het achtste bejaardentehuis, voor demente bejaarden, vond het wel spannend. Het gezelschap gaf zijn derde optreden van de dag.
De muzikanten vonden deze manier van muziek maken het einde. De meesten van hen waren opgegroeid met klassieke muziek en het merendeel van hun ouders was musicus. Ze waren wel bekend met het ‘normale’ concert, ze waren lid van een ‘normaal’ jeugdorkest. Maar wat ze die dag hadden beleefd, was zo anders dat ze doorwilden met deze manier van muziek maken.
In retrospectief was dit het eerste optreden van wat later het Ricciotti ensemble zou worden. De kernwaarden van het Ricciotti ensemble waren bij deze optredens meteen duidelijk: goede muziek, laagdrempelig, op elke plek en voor iedereen.

What’s in a name
De naam Ricciotti ontleende het ensemble aan de componist van het eerste stuk op de lessenaar, namelijk een van de Concerti Armonici van Carlo Ricciotti. In 1980 is na grondig musicologisch onderzoek vastgesteld dat dit werk eigenlijk geschreven is door graaf Unico Wilhelm van Wassenaer, die woonachtig was in Kasteel Twickel. Tegenwoordig is Kasteel Twickel een van de vaste concertlocaties tijdens de zomertournees van het Ricciotti.

Staf
Coen Stuit
Artistiek leider en Dirigent

Coen Stuit (1981) is sinds december 2018 de artistiek leider en dirigent van het Ricciotti. Naast zijn werk voor en met ons orkest is hij dirigent van diverse symfonieorkesten waaronder het Viotta Jeugdorkest en enkele amateurorkesten in Noord-Holland. Met een achtergrond als klarinettist in de grote beroepsorkesten van Nederland kent Coen de symfonische wereld als geen ander. Daarnaast is hij een wandelende encyclopedie op het gebied van muziek en literatuur. Best handig als je 500 jaar aan muziekgeschiedenis wilt programmeren bij het Ricciotti!

In zijn vrije tijd - schaars met 7 orkesten per week - verbouwt Coen zijn huis, gaat hij naar de sportschool en verslindt hij 2 boeken per week.
Je kunt Coen bereiken via coen@ricciotti.nl

Vacature
Zakelijk leider

Het Ricciotti ensemble zoekt per direct een zakelijk leider. Hij/zij is een ondernemende, ambitieuze manager, met grote affiniteit met cultuur, bij voorkeur met muziek.
De termijn om te reageren is verstreken.



Babette Greiner is momenteel a.i. zakelijk leider van het Ricciotti ensemble, Babette is te bereiken op babette@ricciotti.nl

Rosa Verkerke
Tourneemanager

Rosa Verkerke (1991) werkt sinds eind 2018 voor het orkest en is verantwoordelijk voor de invulling van alle tournees in Nederland.
Je kunt Rosa bereiken via rosa@ricciotti.nl

Geert Rubingh
Assistent Artistiek leider

Geert Rubingh (1977) houdt zich bij het Ricciotti al vele jaren bezig met zaken rondom repertoire, partituren, de ensemble commissie, uitvoeringsrechten, arrangementen (arrangeert ook zelf) en de logistiek rondom een tournee. Geert kent iedereen en iedereen kent Geert. Is er dus snel iets nodig dan weet Geert het wel te regelen!

Je kunt Geert bereiken via geert@ricciotti.nl

Marissa Jalink
Medewerker Marketing en Communicatie

Marissa Jalink (1978) houdt zich bezig met alle marketing en communicatiezaken rondom het Ricciotti: het up-to-date houden van de website en alle social media kanalen, het voorbereiden van promotiemateriaal en publicaties etc.

In haar vrije tijd gaat Marissa op stap met haar gezin, is ze in de winter te vinden op de skipiste en in de zomer op het water of op de tennisbaan… als het maar sportief is! Daarnaast zingt zij het hele jaar door.

Je kunt Marissa bereiken via marissa@ricciotti.nl

Bestuur
Eduard
van Regteren-Altena
Voorzitter

Cellist in o.a. het Mondriaan Kwartet

Relevante nevenfuncties: bestuurslid PvdA Amsterdam-Oost, bestuurslid Muziekpakhuis

Aangesteld per 1-11-2011, 4de termijn, aftredend en niet meer herkiesbaar per 1-11-2019

Els
Wijmans
Penningmeester

Voormalig directeur van de Vereniging voor Podiumtechnologie

Relevante nevenfuncties: voorzitter en projectleider Overleg Scholing Arbeidsmarkt Theatertechniek en projectleider Stichting Arbo & Podiumkunsten


Aangesteld per 13-9-2013, 3de termijn en herkiesbaar per 13-9-2019

Margot
Palmen
Secretaris

Hoofd sponsoring bij Het Koninklijk Concertgebouw

Relevante nevenfuncties: geen

Aangesteld per 1-6-2013, 3de termijn en herkiesbaar per 1-6-2019

Anthony
Heidweiller
Algemeen lid

Zanger, artistiek directeur Stichting Operamakers

Relevante nevenfuncties: extern adviseur podiumkunsten Prins Bernhard Cultuurfonds


Aangesteld per 1-11-2016, 2e termijn en herkiesbaar per 1-11-2020

Bas
de Wilde
Algemeen lid

Universitair hoofddocent strafrecht aan de Vrije Universiteit Amsterdam

Relevante nevenfuncties: rechter-plaatsvervanger in de Rechtbank Noord-Holland


Aangesteld per 13-9-2018, 1e termijn en herkiesbaar per 13-9-2020

Vrijwilligers
    Vrijwilligers zijn altijd van harte welkom om te helpen tijdens de voorbereiding van een tournee of bijzondere evenementen, zoals bijvoorbeeld ons jublileum. Lijkt je dit leuk? Stuur ons een mail met je gegevens en we nemen contact met je op.
    Fondsen en Sponsoren

    Het Ricciotti wordt structureel gesubsidieerd door het Fonds voor Cultuurparticipatie en het Amsterdams Fonds voor de Kunst. Samen is dit goed voor iets minder dan de helft van onze inkomsten. De rest proberen we overal vandaan te halen: we gaan met de pet rond, vragen projectsubsidies aan en de leden betalen zelfs een eigen bijdrage om mee te mogen op tournee. Verder organiseren we veel met gesloten beurzen: in ruil voor een optreden vragen we bijvoorbeeld om een plek om te overnachten, te repeteren of om een maaltijd. Deze wederkerigheid is noodzakelijk én leuk: samen creëren we een mooie win-win situatie.

    Sponsoren
    Fonds voor CultuurparticipatieAmsterdams Fonds voor de KunstStichting NormaJanivo StichtingStichting DioraphteAcer Benelux B.V.VSB fondsPrins Bernhard CultuurfondsTriodos FoundationK.F. Hein fondsHofstee StichtingGolden Life FoundationDutchCultureGemeente AmsterdamFonds Podiumkunsten
    Onze tournees en andere activiteiten zijn daarnaast in belangrijke mate mogelijk gemaakt door giften van meer dan 1.000 particuliere donateurs:

    onze Groupies, Mecenassen en Vrienden

    Het Ricciotti heeft al zijn concerten altijd gratis aan kunnen bieden en wil dat ook in de (nabije) toekomst graag zo houden. Alleen zo kan daadwerkelijk iedereen van het orkest genieten. Als particulier kunt u het Ricciotti ondersteunen door structureel of eenmalig donateur te worden: lees meer op de pagina Steun ons. Wil uw bedrijf het Ricciotti financieel ondersteunen, mail dan naar de zakelijk leider van het Ricciotti voor meer informatie.

    Governance
      Het bestuur van de Stichting Ricciotti ensemble toetst jaarlijks of de organisatie voldoet aan de meest recente versie van de Governance Code Cultuur (GCC). Op alle negen punten van de GCC heeft het bestuur antwoorden en - waar nodig - toelichtingen geformuleerd. In de bestuursverslagen wordt gedetailleerd beschreven hoe de Stichting inhoud geeft aan de code. Het meest recente bestuursverslag is op deze website te downloaden. Stichting Ricciotti ensemble, februari 2018
      Colofon
      Ontwerp

      Hugo Herrera Tobón & Céline Wouters

      Techniek

      Bram van den Berg

      Redactie & Samenstelling

      Rosa de Bruin
      Alexander Buskermolen
      Marissa Jalink

      Disclaimer
      Het Ricciotti ensemble heeft getracht aan alle auteursrechtelijke verplichtingen te voldoen. Voor zover iemand echter meent alsnog rechthebbende te zijn, kan deze zich tot de directie van het Ricciotti ensemble wenden.

      Copyright Ricciotti ensemble © 2019
      Magazine
      Lees hier ons magazine van 2018
      Lees hier ons magazine van 2017
      Downloads en publiciteit
      Logo

      Logo Ricciotti ensemble

      Publiciteitsmateriaal

      Binnenkort volgt hier een complete press-kit voor publicitair gebruik. Voor aanvullende informatie kunt u contact met ons opnemen.

      Jaarverslag

      Hier kunt u de jaarverslagen 2016 en 2017 downloaden zoals dat aan het Fonds voor Cultuurparticipatie en het Amsterdams Fonds voor de Kunst is gestuurd.

      Bestuursverslag 2016 voor het AFK © Ricciotti ensemble
      Bestuursverslag 2016 voor het FCP © Ricciotti ensemble
      Bestuursverslag 2017 voor het AFK © Ricciotti ensemble
      Bestuursverslag 2017 voor het FCP © Ricciotti ensemble