Zoek
Hall of Fame
Bart de Kater en Jesse Faber
Bart studeerde cum laude af aan het Conservatorium van Amsterdam waar hij studeerde bij Herman Braune, Harmen de Boer en Arno Piters. Als muzikant slaat hij graag een brug naar muziektheater en werkte hij samen met theatergezelschappen zoals het Speeltheater Holland, de Toneelmakerij en Orkaan. Naast de klassieke muziek begeeft Bart zich ook graag op het vlak van de folklore muziek en bespeelt hij de kaval, een Bulgaars traditionele herdersfluit.. Verder speelt hij regelmatig bij het Radio Filharmonisch Orkest, het Nederlands Philharmonisch Orkest en het Koninklijk Concertgebouworkest en maakte hij deel uit van de jubileum-cd van het Calefax rietkwintet genaamd CalefaXL. Ook speelde hij bij het World Orchestra for Peace en de theatergroep Ulrike Quade Company. Verder is Bart aangesloten bij het nieuwe muzikale initiatief dat Splendor Amsterdam heet. Jesse studeerde klarinet en Basklarinet aan het Conservatorium van Amsterdam en hij won prijzen in de nationale finale van het Prinses Christina Concours. Op zijn achttiende ging hij al op tournee naar Californië en twee keer naar New York, onder andere om in Carnegie Hall te spelen met het trio van jazzpianist Jon Batiste, bandleider van The Late Show. Hij maakt deel uit van Ensemble Judique, speelde veel kindervoorstellingen met Holland Opera en is regelmatig te zien en horen in orkesten en ensembles als het Orkest van het Oosten, het Nederlands Philharmonisch Orkest, LUDWIG, Het Metropole Orkest, het Nieuw Ensemble, Het Balletorkest, het Radio Filharmonisch Orkest en het Koninklijk Concertgebouworkest. Bart en Jesse waren samen te zien bij het Nieuwjaarsconcert 2016 van het Nederlands Blazers Ensemble Ze zijn beiden groot liefhebber en promotor van de bassethoorn; als ode aan dit instrument richtten zij Het Bassethoornoctet op, bestaande uit Nederlands meest vooraanstaande Bassethoornisten. Ook spelen ze beiden in het Nieuw Amsterdams Klarinet Kwartet, en richtten ze in 2016 het experimentele Trio Valkuil op. Bart: “Het Ricciotti Ensemble heeft mij ontzettend geholpen mijn blik op muzikaal gebied te vergroten, maar ook laten zien wat muziek voor verschillende sociale groepen kan betekenen. Met het Ricciotti Ensemble switch je van Frank Zappa naar Luciano Berio en van Wim Sonneveld naar Max Knigge, en heb ik net zo lief voor bejaarden gespeeld als voor mensen in een tbs-kliniek. Het heeft mijn idee van wat het inhoudt om een veelzijdig musicus te zijn helpen vormen en daar ben ik het Ricciotti Ensemble zeer dankbaar voor!” Jesse: “Wat ik van spelen in het Ricciotti ensemble heb geleerd is dat muziek maken de beste manier is om te communiceren en dat je tijdens het optreden juist het directe contact met het publiek voor wie je speelt moet opzoeken om alle mooie muziek die er bestaat bij de mensen te brengen, of dit nou gevangenen, concertgebouwbezoekers, bejaardenhuisbewoners of medevliegtuigpassagiers zijn.”